Manus 3. Med korrespondenter – med vekt på Menneskerettighetene
SAMMEN ER VI tar oss med på en oppdagelsesferd og skattejakt i Egypt, i manus 3 med et spesielt fokus på Menneskerettighetene.
Ideer til manus 3 i verktøykassa
Stefanusalliansen jobber for menneskerettigheter for alle folk, og spesielt for trosfrihet; det skal være trygt å være menneske samme hvilken religion man tilhører. Menneskerettighetene belyses i dette manuset, ved at Menneskerettighetenes symbol, en blå fugl – eller en blå hånd – er med på reisen til Egypt. Ideer i arbeidet med forestillingen er at barna kan lage fugler-på-pinne av utklipte modeller av egne hender, de kan lage video eller reportasjer om menneskerettighetene, og de kan lage et fuglebur av hønsenetting eller annet egnet materiale.
Korrespondenter
På samme måte som i Manus 2 er det fortellinger og bilder fra Stefanusalliansen og deres lokale samarbeidspartnere som formidles ved at barn er liksom-korrespondenter på liksom-reise, som rapporterer om hva de ser og opplever. Hvordan korrespondentene skal reise, er opp til gruppa som arbeider med SAMMEN ER VI. Korrespondentene kan for eksempel lage og sende video, nyhetssendinger, snaps, eller det kan vises bilder på et lerret imens en stemme forteller. Se forslag i manus til hvor det kan passe med bilder, filmer mm.
Luftballong
Her følger et eksempel på en oppsetning med fokus på Menneskerettighetene, hvor korrespondenter sendes opp i en luftballong og rapporterer fra Mamma Maggies arbeid i en av Kairos søppelbyer, og fra Biskop Thomas’ retreatsenter Anafora. I tillegg forteller korrespondentene om hva de ser underveis på reisen. Korrespondenten i luftballong er i dialog med en programleder på “bakken”. Publikum får “bli med” på reisen ved at det vises bilder på et lerret, og korrespondenten maler ut konteksten for sanger og andre innslag underveis i oppsetningen.
MANUS, alternativ 3
Programleder: Velkommen til forestilling! Jeg håper alle dere som har kommet hit har lyst til å bli ut på en reise, langt avgårde? Vi tenkte å ta med alle som er her til et land som heter Egypt, men… hvordan skal vi få med alle sammen? Det er ikke så lett! (tenker litt, og får en god idé) Men hva hvis vi sender av gårde én korrespondent med luftballong, som kunne fortelle hvordan det ser ut i Egypt? Det er jo nesten som om vi skulle ha reist selv! Bli med, da! Vi drar høyt opp i skyene!
Sang: Høyt opp i skyene
Programleder: Hallo, hallo! Kirka søker korrespondent i luftballong! Hører du meg? (stille) Kirka søker luftballong! Hører du meg?
Korrespondent: Korrespondent i luftballong her, jeg hører deg.
Programleder: Flott! Kan du fortelle hva du ser, høyt der oppe i lufta?
Korrespondent: Jo, nå har jeg reist sørover fra Norge, over høye fjell og over Middelhavet, og nådd kysten av Nord-Afrika. Her ser jeg ned på en veldig stor by som ligger ved ei elv i en ørken.
[bilder på lerret]
Programleder: Det høres ut som du allerede er framme, det gikk fort! Det er kanskje Kairo du ser der nede. Det er Afrikas største by, som ligger ved den store elva Nilen. Hva ser du om du går litt ned i høyde?
Korrespondent: Jo, da ser jeg…ojsann, først ser jeg en gul fugl som vil sitte på med luftballongen. Velkommen, Pip! Du kan jo sitte her på kanten. Nå flyr vi lavt over en bydel i Kairo der folk har som jobb å samle og sortere søppel. Jeg sender over en video nå, så kan dere se på den:
[Video: “Simone får nye sandaler”]
Korrespondent: Det var Mama Maggie som startet barnehagen i søppelbyen. Hun ville gi barna en ny start, nesten som å få nye, blanke ark. I søppelbyen er det også en skole der ungdom lærer å lage forskjellige ting. For eksempel lærer noen å strikke, og noen lærer å lage sko.
[Korrespondent: Jeg sender over en lydfil av hvordan det høres ut i skomakerverkstedet.
Fra verktøykassa: Rytmeorkester – med sko. Rytmen kan være intro til sangen Dette er en ny start]
Sang: Dette er en ny start
Programleder: Takk for at du viste oss søppelbyen i Kairo, korrespondent! Her får hundrevis av barn en ny start hver dag, og her lærer de om hvordan Gud ser på dem; at de har en utrolig verdi! Men du, nå ser det ut som luftballongen er på vei enda lenger sørover, ut over ørkenen?
Korrespondent: Ja, og jeg har en følelse av at det er den gule fuglen her som drar luftballongen av gårde, men det er jo veldig rart at en liten fugl kan dra en hel luftballong? Men som sagt, vi flyr nå over en ørken. Og her er det veldig tørt, det kan gå et helt år uten at det regner en eneste dråpe!
Fra verktøykassa: Kroppen er et instrument: Kroppen brukes til å lage lyder som høres ut som vind, regn og torden. Overgang til intro, Levende vann.
Sang: Levende vann
Korrespondent: Det var litt av et uvær! Regn og vind og lyn og torden! Det gikk bra med både Pip og meg! Jeg må visst prøve å lande luftballongen. Jeg har ikke så lyst til å lande midt i ørkenen… Men se der! Der ser det ut som det er mange trær og planter. Der går jeg inn for landing!
Programleder: Når det er vann midt i en ørken, så betyr det at du har kommet til en oase. Det betyr at det er et sted midt i den tørre ørkenen der planter og dyr og mennesker kan trives. Men hva ser du der, i oasen?
[bilder av Anafora på lerret]
Korrespondent: På et skilt her står det Anafora. Det er biskop Thomas som har bygget opp dette stedet. Hit kommer folk fra hele verden for å hvile og be og hjelpe nonnene og munkene som bor her. Alle blir tatt imot på en god måte, det er nesten som om det er alles hjem.
Sang: Det hjertet er fylt av
Programleder: Så fint at det finnes noen å snakke med, fra hjerte til hjerte, som det stod i sangen! Korrespondent, du sa at det bor nonner og munker på det stedet i oasen i ørkenen. Ville det være mulig å få snakke med en av de som bor der?
Korrespondent: Ja, jeg sender over et bilde av en av nonnene, hun heter Theodora.
[Bilde av Theodora på lerret]
Korrespondent: Kan dere se henne? Hun forteller at før hun kom til Anafora, så trodde hun at jenter bare skulle være stille og si JA, for eksempel var det andre som bestemte at jenter skulle gifte seg når de var tenåringer! Det ville ikke Theodora. Hun bestemte seg for å bli nonne på Anafora. Hun visste at Gud har skapt alle mennesker, og at både jenter og gutter kan si JA og NEI.
Sang: Jeg er et menneske
(Fuglen setter seg på et iotakors på scenen/ foran i kirka)
Korrespondent: På Anafora har de noen fine kors, som heter Iotakors. Det var en gammel tradisjon i klostrene i Egypt å male fargene inn i kors, og alle fargene i korset har en egen betydning. Nå sender jeg over noen bilder fra Anafora, så dere kan se hvordan et iotakors ser ut.
[Bilder av iotakors på lerret]
Programleder: De er kjempefine! Men hva betyr egentlig fargene i iotakorset?
(Én barnegruppe forteller hva fargene betyr, en annen barnegruppe holder opp én og én fargeplakat, se Verktøykassa)
Fra verktøykassa: Spill på glass. Intro til Alle dager har en farge.
Sang: Alle dager har en farge
Fra verktøykassa: Mal – og lag kunstutstilling! Barn intervjues om sitt maleri, eller det vises bilder av maleriene på et lerret.
Programleder: Vi er på skattejakt i Egypt, og fra de kristne der har vi lært om iotakorset og fargene. Av Mama Maggie har vi lært at barn blir tatt vare på og får en ny start midt i søppelbyen i Kairo. Biskop Thomas på Anafora har vist oss at oaser finnes, midt i den tørre ørkenen, og at vi kan være hos Gud med alt vi har på hjertet. På Anafora har vi også møtt nonnen Theodora, som lærte at alle mennesker har like mye verdi, samme hvilket kjønn eller hudfarge eller språk eller tro folk har.
Fra verktøykassa: Lage video – menneskerettighetene, f.eks. kan barna ha tatt opp en kort video der de forteller om de rettighetene de selv synes er viktige.
Programleder: Dette var noen menneskerettigheter som vi synes er viktige. Forestillingen vår er et prosjekt i Stefanusalliansen, og denne organisasjonen jobber spesielt for menneskerettigheter for alle folk, og spesielt for trosfrihet; det skal være trygt å være menneske samme hvilken religion man tilhører.
Fuglekvitring. Barna plystrer som fugler.
Programleder: Men hva er det nå som skjer? Hører dere? Det er mange fugler som synger?
Programleder: Kan korrespondenten fra luftballongen se hva som skjer?
Korrespondent: Ja, her ser det ut til å være mange fugler i et bur. Det virker som den gule fuglen Pip leder an for å slippe ut de andre fuglene?
(Programleder tar med seg fuglen Pip til de andre fuglene som holdes innestengt i et bur.
Programleder: Men tror du det er trygt å slippe ut alle? De har jo helt forskjellige farger, og det kan hende noen av dem ikke er snille?
Korrespondent: Her oppe fra ser det ut som de bare har blitt sperret inne. Husker du ikke menneskerettighetene vi hørte nettopp? Jeg tror de kan brukes på fugler også. Men vi trenger hjelp til å få dem ut.
Programleder: Kanskje alle må bli med og rope: Slipp fuglene fri, sammen er vi!
ALLE: Slipp fuglene fri, sammen er vi! Slipp fuglene fri, sammen er vi!
Fuglene slippes ut av buret, barna «flyr» dem opp i koret.
Programleder: Så lenge ikke alle er fri – fugler og folk – så står vi sammen med de som holdes nede og som undertrykkes. Du kan være med og støtte arbeidet som Stefanusalliansen gjør for å sette mennesker i frihet! Vi har fått se mange skatter fra Egypt, vi har fått noe fra en ekte oase. Nå sier vi takk for oss, men forsetter arbeidet. For – så lenge ikke alle er fri – dette står vi sammen i!
Sang: Sammen er vi!